Zece porunci pentru sanatatea trupului si spiritului

Zece porunci pentru sanatatea trupului si spiritului


1. HRANESTE-TE SANATOS:     


“Ferice de tine tara … ai carei voievozi mananca la vreme potrivita ca sa-si intareasca puterile.”
(Eclesiast 10:17).

Nutritia este unul dintre cele mai importante elemente pentru pastrarea sanatatii. O atitudine corecta referitor la nutritie se poate lua numai pe fundamente biblice. Acestea sunt confirmate azi de cercetarile  stiintifice. Alimentatia vegetariana a fost alimentatia initiala la crearea omului si a fost confirmata dupa caderea in pacat.

Dieta corecta ar trebui sa tina cont de urmatoarele recomandari:
-                     reduceti consumul de grasimi (in special de origine animala) si colesterol. Alegeti  alimentele cu un continut relativ scazut in aceste substante, cum sunt: legumele, fructele, cerealele si produse lactate sarace in grasimi; folositi metode de preparare a alimentelor ce adauga putina grasime sau deloc;
-                     atingeti si mentineti greutatea corporala ideala (in acest sens reduceti grasimile si zaharurile din alimentatie si cresteti activitatea fizica);
-                     mariti consumul de carbohidrati (glucide) compusi si fibre (cereale integrale, legume,  leguminoase si fructe);
-                     reduceti sarea din alimentatie;
-                     reduceti consumul de zahar ca atare si preparatele cu zahar (dulceata, prajituri, sucuri carbogazoase, inghetata, etc.)
-                     mancati la ore regulate si nimic intre mese (2-3 mese pe zi  sunt suficiente);
-                     apa se consuma intre mese (cu cel putin jumatate de ora inainte de masa si la 1-2 ore dupa masa);
-                     consumati la fiecare masa cruditati (fructe sau zarzavaturi);
-                     excludeti prepararea alimentelor prin prajire in grasimi si in general
excludeti alimentele care contin grasimi tratate termic;
-                     nu consumati carne, alimente cu coloranti sintetice sau arome sintetice si nici condimente puternice (mustar, otet, ardei iute, piper, scortisoara, cuisoare, etc).

2. NU GUSTA si NU COMERCIALIZA DROGURI SAU SUBSTANTE CU EFECT ASEMANATOR
(Alcool, tutun, cafea, bauturi racoritoare cu cafeina).

Drogul este o substanta care introdusa in organism produce o senzatie placuta si care creaza dependenta in sensul ca, pentru a mentine senzatia de bine persoana care l-a folosit simte necesitatea de a continua folosirea lui si de a creste treptat dozele folosite.

Datorita acestui efect de a crea dependenta in categoria drogurilor se incadreaza si alcoolul, cafeaua, tutunul, cat si unele medicamente (cum ar fi somniferele, anxiolitice)  Folosirea lor pe termen lung (situatie aproape imposibil de evitat datorita  aparitiei dependentei) duce la nenumarate boli (cancere, boli cardiovasculare, ciroza, ulcer gastric, nevroze) si la degradarea treptata fizica si psihica ajungandu-se adesea in situatii grave ireversibile.

3. FII ACTIV SI COMBINA ACTIVITATEA INTELECTUALA CU CEA FIZICA

Ca si la orice masina nefolosita care rugineste datorita inactivitatii si organismul uman are nevoie de activitate armonioasa pentru a-si mentine calitatile. Miscarea este legea vietii. O activitate fizica in aer liber asociata unei munci intelectuale este de mare folos pentru prelungirea pana la varste inaintate a capacitatilor fizice si intelectuale si a utilitatii noastre pentru familie si societate.

4. FA-TI UN PROGRAM DE ACTIVITATE SI ODIHNA ORDONAT SI ECHILIBRAT SI RESPECTA-L CU CONSTINCIOZITATE

Odihna este la fel de importanta ca si activitatea pentru o viata lunga si folositoare. Odihna include un numar de ore de somn zilnice variabil cu varsta (20  ore la sugarul mic, 10 ore la copiii prescolari si scolarii mici, 8 ore la adultii tineri si 5-6 ore la batrani), dar si asa numita odihna activa, care inseamna o schimbare a programului cu o alta activitate, cat si recrearea in mijlocul naturii (plimbari, excursii, sport, dar nu sub forma de competitii care implica un stress nociv pentru organism).

5. ÎNTRETINE CURATENIA CORPULUI, HAINELOR, CASEI SI MEDIULUI ÎNCONJURATOR. NU POLUA SI EVITA SA TRAIESTI ÎNTR-UN MEDIU POLUAT

Igiena este un element esential pentru prevenirea unui mare numar de boli grave, uneori chiar mortale. Respectarea regulilor de igiena  ocroteste atat persoana care le respecta, cat si persoanele din jur. Atunci cand nu poti schimba starea de poluare a mediului in care traiesti solutia ideala, in masura in care este posibila este schimbarea acelui mediu cu un altul mai bun.

6. FOLOSESTE MEDICAMENTE DOAR LA INDICATIA MEDICILOR BINE PREGATITI

Aproape toate (daca nu toate) medicamentele au efecte adverse, sau efecte secundare nedorite, unele foarte grave. Foarte multe persoane folosesc medicamente fara indicatia medicului, deseori pentru suferinte care se vindeca singure sau pentru suferinte pentru care ajung in cele din urma tot la medic, unde se constata  ca medicamentele au fost luate cu indicatie gresita sau in doze necorespunzatoare.

Regretabil ca exista si multi medici care indica medicamente fara o justificare clara si astfel bolnavii sunt expusi la riscul efectelor secundare fara rost. În general un medic bine pregatit nu prescrie multe feluri de medicamente (rareori ajunge la 5 medicamente pe o reteta) si el da indicatii foarte clare bolnavului cu privire la doze, la durata tratamentului si la controarele periodice  pe care bolnavul cronic trebuie sa le respecte.

7. IUBESTE FAMILIA SI DOVEDESTE ACEASTA IUBIRE PRIN CUVINTE SI FAPTE

Dragostea si armonia in familie, relatiile placute dintre soti si dintre parinti si copii dau echilibru si liniste sufleteasca si contribuie mult la pastrarea sanatatii fizice si psihice a tuturor membrilor familiei. Aceasta afectiune si simpatie reciproca se exprima prin cuvinte placute si tonuri placute, de care nu trebuie sa facem economie, dar si prin fapte pe masura. Aceasta va exclude relatiile sexuale extraconjugale, va exclude cheltuirea banilor fara consfatuire reciproca si va face ca familia sa-si petreaca cat mai mult din timpul liber disponibil impreuna.

8. AJUTA-TI SEMENII ÎN NECAZ


“Este mai ferice sa dai decat sa primesti.”
(Faptele Ap.20:35 u.p.)
Satisfactia pe care o ai cand vezi rezultatul muncii tale in folosul  altor persoane, va intrece cu mult pierderea materiala suferita.

9. TEME-TE DE DUMNEZEU, PAZESTE PORUNCILE LUI  si  PRIMESTE CREDINTA LUI ISUS


“Teme-te de Dumnezeu si pazeste poruncile Lui. Aceasta este datoria oricarui om”,
spune inteleptul Solomon. Ascultarea de Legea divina ne fereste de urmari rele aici pe pamant, ne da fagaduinta unei vieti lungi pe pamant si o viata nesfarsita viitoare. Credinta lui Isus ne face capabili sa ascultam de poruncile Legii lui Dumnezeu intiparindu-le in inimile noastre

10. PASTREAZA O LEGATURA CONTINUA CU DUMNEZEU PRIN RUGACIUNE

Dumnezeu ne-a dat privilegiul sa putem discuta cu El prin rugaciune. Putem sa-I prezentam Lui toate cererile noastre si apoi sa mergem la datoriile noastre zilnice increzatori ca Dumnezeul Cel Atotputernic ne calauzeste si ne ocroteste. S-ar putea ca raspunsul Lui sa nu fie intocmai cum l-am cerut noi, sau s-ar putea ca acest raspuns sa intarzie, insa  vom sti ca in orice necaz sau greutate, El este cu noi si ne va da toate cum stie El ca este mai bine pentru noi. Cu aceasta asigurare in inimile noastre putem merge inainte prin toate greutatile vietii stiind ca viata noastra este in mana Lui.

Dr. Raileanu Valerian

This entry was posted in Stil de viata. Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>