Rezumatul temelor majore ale scrierilor lui Ellen G. White

Rezumatul temelor majore ale scrierilor lui Ellen G. White

 

Urmatoarele sapte teme, insa care nu sunt singurele ce pot fi alese, sunt cu siguranta printre cele mai fundamentale si mai proeminente din lucrarile ei.

Iubirea lui Dumnezeu
Marea lupta dintre Hristos si Satana
Isus Hristos, sacrificiul Sau, mijlocirea cereasca si mantuirea Sa
Raspunsul credinciosului , iubirea fata de Dumnezeu si fata de aproape
Tema centrala a Cuvantului lui Dumnezeu
Mesajul celui de-al treilea inger si misiunea adventista de ziua a saptea
A doua venire a lui Hristos

Iubirea lui Dumnezeu

Probabil ca cea mai centrala si mai cuprinzatoare tema a scrierilor lui Ellen White este iubirea lui Dumnezeu. Fraza: “Dumnezeu este dragoste” furnizeaza inceputul si sfarsitul cuvintelor din cele cinci volume care trateaza Conflictul Veacurilor si care cuprind mai mult de 3 500 pagini. Este tema care uneste si creeaza contextul tuturor temelor din scrierile ei. “O astfel de dragoste nu are seaman,” scria ea in primul capitol al cartii ei clasice Steps to Christ (Calea catre Hristos). “Fara seaman este dragostea lui Dumnezeu pentru lume care nu-l iubeste! Acest gand are puterea de a subjuga sufletului si de aduce mintea sub stapanirea vointei lui Dumnezeu. Cu cat studiem mai mult caracterul divin in lumina crucii, cu atat mai mult vedem mila, tandretea si iertarea, unita cu echitatea si dreptatea, putand sa discernem cu atat mai clar dovezile de dragoste infinita si de tandrete duioasa, care intrec simpatia plina de mila a mamei pentru bebelusul ei” (Steps to Christ, pag. 15).

Marea lupta dintre Hristos si Satana

O alta tema cuprinzatoare a scrierilor lui Ellen White este cea a marii controverse, sau a marii lupte, dintre Hristos si Satana. Ellen White accentueaza in mod repetat faputul ca punctul central a marii controverse este scopul lui Satana de a induce o intelegere gresita a caracterului plin de iubire a lui Dumnezeu de a infatisa legea iubirii ca pe o lege arbitrara a egoismului. Demonstratia lui Dumnezeu cu privire la iubirea Sa de-a lungul conflictului cu Satana formeaza tema de baza a celor cinci volume a seriei de lucrari Conflict of the Ages [titlul seriei ed. lb. rom.: Marea Lupta n.t.]. Cea mai remarcabila demonstratie a iubirii lui Dumnezeu a fost trimiterea Fiului Sau, Isus Hristos, care a venit nu doar ca sa moara pentru familia umana, ci si sa infatiseze caracterul plin de iubire a lui Dumnezeu in fata acuzatiilor lui Satana.

Isus Hristos, sacrificiul Sau, mijlocirea Sa cereasca si mantuirea Sa

Viata lui Isus, moartea Sa pe cruce, slujba din sanctuarul ceresc, care pune in practica meritele conferite de moartea Sa, alaturi de acceptarea prin credinta, de catre credincios, a lucrarii lui Hristos, sunt teme care formeaza marele manunchi tematic ce se afla in centrul modului de intelegere a crestinismului de catre Ellen White. Pentru Ellen White, Isus nu a fost doar un prieten bun la vreme de nevoie; El a fost Mantuitorul care a murit pe curce pentru fiecare persoana. Credinta in mantuirea oferita de Hristos (sau neprihanirea prin credinta) este invatatura care razbate din scrierile lui Ellen White. Ea a inaltat “credinta in puterea lui Hristos de a ne mantui in mod amplu, deplin si complet” (The Ellen G. White 1888 Materials, pag. 217). “Sacrificiul lui Hristos ca ispasire pentru pacat este marele adevar in jurul caruia sunt inmanunchiate celelalte adevaruri. Pentru a intelege si a aprecia corect, fiecare adevar din Cuvantul lui Dumnezeu, incepand cu cartea Genezei si pana la Apocalipsa, trebuie sa fie studiat in lumina care straluceste de pe crucea Calvarului. Prezint inaintea voastra maretul si impresionantul monument de mila si de reabilitare, de mantuire si rascumparare Fiul lui Dumnezeu inaltat pe cruce” (Gospel Workers, pag. 315.)

Raspunsul credinciosului – dragostea fata de Dumnezeu si fata de aproape

Ellen White a vazut crestinismul ca pe ceva care implica fiecare aspect al vietii personale de zi cu zi. Miezul crestinismului practic este prezentarea caracterului lui Isus (iubirea care se jertfeste) si nu vietuirea in conformitate cu principiile imparatiei lui Satana (satisfacerea de sine). Aceasta presupune nu doar a se adopta un stil de viata caracterizat prin renuntarea la obiceiurile vatamatoare si distructive, ci si asumarea caracteristicilor pozitive din caracterul lui Hristos in slujirea lui Dumnezeu si a altora. “Nimeni nu poate sa iubeasca pe Dumnezeu si sa nu-i iubeasca copiii…” scria ea. “Hristos lucreaza cu putere in sufletul statornic, exercitand o putere transformatoare, iar aspectele exterioare dau marturie despre pacea si bucuria care domneste in interior” (Selected Messages, cartea 1, pag. 337).

Pozitia centrala a Cuvantului lui Dumnezeu

Paralel cu accentul pus pe Hristos, care este Cuvantul cel Viu a lui Dumnezeu, interesul ei s-a concentrat asupra Cuvantului scris a lui Dumnezeu -Scripturile. In prima ei carte (1851) ea a scris: “Iti recomand, draga cititorule, Cuvantul lui Dumnezeu ca regula de credinta si practica” (Early Writings, pag. 78). Ellen White a inaltat Biblia de-a lungul intregii sale slujiri si a declarat-o vointa revelata a lui Dumnezeu, furnizorul cunostiintei ce conduce la legatura mantuitoare cu Isus. “In Cuvantul Sau,” declara ea, “Dumnezeu a incredintat oamenilor cunostinta necesara pentru mantuire. Sfintele Scripturi trebuie sa fie acceptate ca norma autoritara si ca descoperirea infailibila a vointei Sale. Ele sunt standardul caracterului, descoperitoarele doctrinelor si testul experientei” (The Great Controversy, pag. vii). Ellen White a considerat ca atributia sa este aceea de a indruma pe oameni la Biblie, ca ea este “un luminator mai mic care conduce barbatii si femeile la luminatorul mai mare” (Colporteur Ministry, pag. 125). Ea a  crezut ca studiul personal al Bibliei este extrem de important pentru orice crestin si ca acest studiu este in mod special important in zilele atat de apropriate de incheierea istoriei pamantului.

Mesajul celui de-al treilea inger si misiunea adventistilor de ziua a saptea

Ellen White considera Apocalipsa 14:6-12, pasajul care descrie mesajul celor trei ingeri, ca fiind exact inima identitatii adventismului de ziua a saptea. Mesajul ingerului al treilea (impreuna cu mesajele primilor doi ingeri) nu numai ca trebuie sa fie globale ci trebuie sa anunte si sa testeze fiintele umane creand astfel “un popor distinct si separat de restul lumii, ce refuza sa se inchine fiarei si icoanei ei si care poarta semnul lui Dumnezeu, prin tinerea sfantului Sau Sabat -ziua a saptea” (Evangelism, pag. 233). Pentru Ellen White, mesajul celui de-al treilea inger combina legea si Evanghelia-cele zece porunci ale lui Dumnezeu cu credinta in Isus (Apoc. 14:12). Nu doar aici a scris Ellen White, in mod cuprinzator, despre lege, Sabat, neprihanirea prin credinta, marea lupta si alte subiecte legate direct de mesajul ingerului al treilea, ci si in multele ei sfaturi referitoare la educatie, sanatate, publicatii si lucrarea evanghelistica.

A doua venire a lui Hristos

Realitatea apropiatei reveniri a lui Hristos, a dominat viata lui Ellen White si practic a format cariera ei de scriitoare. Revenirea lui Hristos este vazuta ca fiind punctul culminant al mantuirii, semnalizand inceputul sfarsitului marii controverse dintre bine si rau, fiind o suprema expresie a iubirii lui Dumnezeu, aratand catre mesajul celor trei ingeri, fiind o incurajare pentru vietuirea crestina si cerand urgentarea predicarii mesajului Evangheliei catre intreaga lume in cat mai scurt timp.

[Condensat si adaptat dupa lucrarea Meeting Ellen White, de George R. Knight, paginile 109-127. Lucrare disponibila la Centrele adventiste de carte: 1-800-765-6955 sau la Review and Herald Publishing Association, 55 W. Oak Ridge Drive, Hagerstown, MD 21740 U.S.A.]

 Sursa www.adventist.ro

This entry was posted in E. White - Viata si lucrarea. Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>