Principii pentru pazirea Sabatului

Principii pentru pazirea Sabatului

 

Scop si perspective

Principalul obiectiv al acestui document despre pazirea Sabatului este acela de a oferi sfaturi sau principii membrilor bisericii care doresc o experienta mai bogata, mai plina de semnificatie in pazirea Sabatului. Speram ca acesta va oferi un impuls pentru realizarea unei adevarate reforme in pazirea Sabatului la nivel mondial.

Constienti de faptul ca biserica mondiala se confrunta cu numeroase probleme privind pazirea Sabatului care au drept cauza un anumit context cultural sau ideologic am incercat sa luam in considerare aceste dificultati. Scopul acestui document nu este acela de a aborda fiecare problema legata de pazirea Sabatului, ci mai degraba de a prezenta principiile biblice si ale Spiritului Profetic care vor ajuta membrii bisericii in incercarea lor de a urma calauzirea Domnului.

Speram ca sfaturile oferite in acest document vor fi utile. Insa, in ultima instanta, deciziile luate in situatii critice trebuie sa fie motivate de credinta si increderea personala in Domnul Isus Hristos.


Sabatul – O garantie a relatiei noastre cu Dumnezeu

Sabatul se refera la intreaga noastra relatie cu Dumnezeu. Este un indicator al actiunii lui Dumnezeu pentru noi in trecut, prezent si viitor. Sabatul apara prietenia omului cu Dumnezeu si ofera timpul necesar pentru dezvoltarea acestei relatii. Sabatul clarifica relatiile dintre Dumnezeu si familia umana, caci acesta il prezinta pe Dumnezeu ca si Creator intr-o vreme cand fiintele umane ar dori sa-i uzurpeze pozitia lui Dumnezeu in univers.

In aceasta epoca a materialismului, Sabatul indreapta atentia oamenilor catre domeniul spiritual si cel personal. Consecintele pentru neglijarea pazirii zilei Sabatului ca zi sfanta sunt grave. Aceasta va conduce la distorsionarea si distrugerea in cele din urma a relatiei unei persoane cu Dumnezeu.

Atunci cand Sabatul este pazit, el este un martor al odihnei care vine prin increderea numai in Dumnezeu ca sustinator, ca fundament al mantuirii noastre si ca temei al sperantei noastre in viitor. Ca atare, Sabatul este o placere deoarece noi am intrat in odihna lui Dumnezeu si am acceptat invitatia de partasie cu El.

Cand Dumnezeu ne cere sa ne aducem aminte de ziua Sabatului El o face deoarece doreste ca noi sa ne aducem aminte de El.

Principiile si teologia pazirii Sabatului

Natura si scopul Sabatului. Originea Sabatului se gaseste in Creatiune, cand Dumnezeu s-a odihnit din lucrarea Sa in ziua a saptea (Geneza 1-3). Sabatul are semnificatie ca simbol perpetuu al legamantului vesnic dintre Dumnezeu si poporul Sau, astfel incat ei sa stie cine i-a creat (Exod 31:17) si ii sfinteste (Exod 31:13; Ezechiel 20:12) si ca ei sa-L recunoasca ca Domn si Dumnezeu (Ezechiel 20:20).

Unicitatea Sabatului. Sabatul este o ocazie speciala pentru inchinare la Dumnezeu in calitate de Creator si Rascumparator si ca Domn al vietii cu care familia omeneasca va fi reunita la cea de-a doua venire. Porunca Sabatului constituie punctul central al legii morale, ca sigiliu al autoritatii lui Dumnezeu. Deoarece este un simbol al relatiei de dragoste a lui Dumnezeu cu copiii Sai pamantesti, fiintele umane sunt obligate sa respecte acest dar in sensul ca ei vor face tot ce le sta in putere pentru a promova si a se implica in activitati care vor ajuta la stabilirea si imbogatirea unei relatii de durata cu Dumnezeu. Astfel, poporul Sau se va implica numai in acele activitati care sunt indreptate catre Dumnezeu si semenii lor si nu catre cei care inclina spre satisfacerea eului si urmarirea intereselor egoiste.

Universalitatea Sabatului. Universalitatea Sabatului este inradacinata. Astfel, privilegiile si obligatiile sale sunt obligatorii pentru toate natiunile, sectoarele sau clasele. (Vezi Exod 20:11;23:12; Deuteronom 5:13; Isaia 56:1-8) Pazirea Sabatului se refera la toti membrii familiei, inclusiv copii, si se extinde chiar la “strainul care este in casa ta” (Exod 20 :10).

Timpul Sabatului. Pozitia biblica. Sabatul incepe la sfarsitul zilei a sasea a saptamanii si tine o zi, de la apus la apus (Geneza 1; Marcu 1:32). Acest timp coincide cu apusul. Oricand delimitarea clara a timpului pentru apusul soarelui este dificil de stabilit, pazitorul Sabatului va incepe Sabatul la sfarsitul zilei, cand lumina incepe sa scada.

Principii care calauzesc pazirea Sabatului. Desi Biblia nu se refera direct la multe intrebari specifice pe care le-am putea avea in legatura cu pazirea Sabatului in vremurile noastre, ea ne ofera principii generale care sunt aplicabile astazi (Vezi Exod 16:29; 20 :8-11; 34 :21; Isaia 58 :13; Neemia 13:15-22).

“Legea interzice activitatea seculara in ziua de odihna a Domnului; eforturile care asigura existenta trebuie intrerupte; nici o activitate pentru placeri lumesti sau pentru profit nu este ingaduita in aceasta zi; ci, asa cum Dumnezeu a incetat munca Sa de creatiune si S-a odihnit in Sabat si l-a binecuvantat, tot asa omul trebuie sa lase deoparte ocupatiile vietii de zi cu zi si sa consacre aceste ore sfinte odihnei sanatoase, inchinarii si faptelor sfinte” (Hristos, Lumina lumii, p.207)

Insa acest concept nu sustine inactivitatea totala. Atat Vechiul cat si Noul Testament ne invita sa ne ingrijim de nevoile altora si sa alinam suferintele lor, caci Sabatul este o zi buna pentru toti, in special pentru cei umili si asupriti (Exod 23:12; Matei 12:10:13; Marcu 2:27; Luca 13:11-17; Ioan 9:1-21).

Insa nici macar faptele bune facute in Sabat nu trebuie sa stirbeasca caracteristica biblica esentiala a pazirii Sabatului, respectiv odihna (Geneza 2:1-3). Aceasta include atat odihna fizica (Exod 23:12), cat si odihna spirituala in Dumnezeu (Matei 11:28). Aceasta din urma il conduce pe pazitorul Sabatului sa caute prezenta si comuniunea cu Dumnezeu in inchinare (Isaia 48:13), atat prin meditatie in tacere (Matei 12:1-8), cat si in inchinare publica (Ieremia 23:32; 2 Imp. 4:23; 11:4-12; 1 Cronici 23:30; Isaia 56:1-8). Obiectivul ei este de a recunoaste pe Dumnezeu ca si Creator si Rascumparator (Geneza 2:1-3; Deuteronom 5:12-15), aceasta trebuind sa fie impartasita de familia individuala si comunitatea largita (Isaia 56:1-8).

Sabatul si autoritatea Cuvantului lui Dumnezeu. Ellen White arata ca porunca Sabatului este unica, caci ea contine sigiliul legii lui Dumnezeu. Ea este singura care “prezinta atat numele cat si titlul Legiuitorului. Ea Il declara a fi Creatorul cerurilor si al pamantului si astfel sustine revendicarea dreptului Sau de a fi tratat cu reverenta si a primi inchinare mai presus de toti. In afara de aceasta porunca, nu exista nimic in Decalog care sa arate prin a cui autoritate este data legea” (Marea lupta, p. 452). Sabatul este un semn al Creatorului care arata catre dreptul Sau de proprietar si autoritatea Sa. Prin urmare, pazirea deplina arata acceptarea lui Dumnezeu ca si Creator si Proprietar si recunoaste autoritatea Sa asupra intregii creatiuni, inclusiv asupra persoanei sale. Pazirea Sabatului se bazeaza pe autoritatea Cuvantului lui Dumnezeu. Nu exista nici un alt motiv logic pentru acesta. Fiintele umane au libertatea de a intra in relatie cu Creatorul universului ca si cu un prieten.

Pazitorii Sabatului s-ar putea sa intampine opozitie uneori din cauza angajamentului lor de a pazi Sabatul ca zi sfanta. Celor care nu recunosc pe Dumnezeu ca si Creator al lor, li se pare arbitrar sau inexplicabil ca un om sa se opreasca din lucru in ziua Sabatului doar din motive religioase. Pazirea corecta a Sabatului da marturie despre faptul ca noi am ales sa ascultam porunca lui Dumnezeu. Noi recunoastem astfel ca viata noastra este acum traita in ascultare fata de Cuvantul lui Dumnezeu. Sabatul va fi un test special in timpul sfarsitului. Credinciosul va trebui sa aleaga fie sa asculte de Cuvantul lui Dumnezeu, fie de autoritatea omeneasca (Apocalips 14:7, 12).

Caminul si viata de familie in legatura cu Sabatul

Introducere. Viata de familie reprezinta piatra de temelie a pazirii corecte a Sabatului. Numai atunci cand indivizii pazesc Sabatul cu constiinciozitate in camin si isi asuma responsabilitatile lor ca membri ai familiei, biserica va descoperi din punct de vedere colectiv lumii bucuria si privilegiile zilei sfinte a lui Dumnezeu.

Tipuri diferite de camine. In secolul douazeci exista diverse tipuri de camine, de exemplu caminul in care convietuiesc sotul si sotia, fara nici un copil; caminul cu un parinte singur si copii (unde din cauza decesului sau divortului un parinte trebuie sa functioneze atat ca mama, cat si ca tata); caminul in care o persoana nu a fost niciodata casatorita sau unde decesul sau divortul a lasat un singur sot, neexistand copii; sau caminul in care doar un singur parinte este membru al bisericii. In abordarea nevoilor si problemelor acestor categorii, trebuie sa intelegem ca unele principii si sugestii enuntate se aplica tuturor grupurilor, iar altele sunt mai specializate.

Doua institutii sacre – Caminul si Sabatul. “La inceput” Dumnezeu a pus un barbat si o femeie in gradina Edenului, care le-a fost desemnata drept casa. De asemenea, “la inceput” Dumnezeu a dat fiintelor umane Sabatul. Aceste doua institutii, caminul si Sabatul, exista impreuna. Ambele sunt daruri ale lui Dumnezeu. Prin urmare, ambele sunt sacre, cea din urma intarind si imbogatind in maniera sa unica legatura cu prima.

Partasia constituie un element important al caminului. Partasia cu alte fiinte umane este de asemenea un element important al Sabatului. El aduce familiile mai aproape de Dumnezeu si ii apropie mai mult pe membrii individuali unul de altul. Vazut din aceasta perspectiva, importanta Sabatului pentru camin nu poate fi niciodata exagerata.

Responsabilitatile adultilor ca invatatori. Alegandu-l pe Avraam ca tata al poporului Sau, Dumnezeu a spus: “Caci Eu il cunosc si stiu ca are sa porunceasca fiilor lui si casei lui dupa el” (Geneza 18:19). Se vede atunci in mod clar ca adultilor le revine o responsabilitate enorma in camin pentru a asigura binele spiritual al copiilor lor. Atat prin invatatura, cat si prin exemplu, ei trebuie sa ofere tipul de structura si de atmosfera care va face din Sabat o placere si o parte atat de vitala a vietii crestine incat, mult timp dupa ce vor pleca din camin, copiii sa continue obiceiurile pe care le-au invatat in copilarie.

In armonie cu porunca “Sa le intiparesti (poruncile lui Dumnezeu) in mintea copiilor tai” (Deuteronom 6:4-9), membrii adulti ai familiei trebuie sa-si invete copiii sa-L iubeasca pe Dumnezeu si sa pazeasca poruncile Sale. Ei trebuie sa-i invete sa fie loiali fata de Dumnezeu si sa asculte de indicatiile Sale.

Din pruncie, copiii trebuie invatati sa participe la altarul de familie astfel incat inchinarea in casa lui Dumnezeu sa devina o extensie a obiceiului capatat in familie. Tot din frageda copilarie, copiii trebuie invatati importanta frecventarii bisericii, ca pazirea adevarata a Sabatului inseamna si a merge in casa lui Dumnezeu pentru inchinare si studiul Bibliei. Adultii din familie trebuie sa dea un exemplu participand la serviciile din Sabat, prezentand un obicei care sa fie considerat important atunci cand copiii decid care sunt lucrurile de valoare in viata. Prin discutii, pe masura ce copiii cresc si se maturizeaza, si prin studiu biblic, copiii trebuie invatati semnificatia Sabatului, relatia lui cu viata crestina si permanenta Sabatului.

Pregatirea pentru Sabat. Daca Sabatul este pazit corect, intreaga saptamana va fi programata astfel incat fiecare membru al familiei sa fie pregatit pentru ziua sfanta a lui Dumnezeu atunci cand ea vine. Aceasta inseamna ca membrii adulti ai familiei vor planifica astfel incat toate sarcinile gospodaresti – cumpararea si pregatirea mancarii, pregatirea hainelor si toate celelalte necesitati ale vietii zilnice – vor fi terminate inainte de apusul soarelui, vineri.

Ziua de odihna trebuie sa devina pivotul in jurul caruia se invarte roata intregii saptamani. Cand vine seara si se apropie apusul, adultii si copiii vor putea sa intampine Sabatul cu o minte linistita, cu toate pregatirile terminate si cu casa pregatita pentru a petrece 24 de ore cu Dumnezeu si in partasie unul cu altul. Copiii pot ajuta la atingerea acestui obiectiv indeplinind sarcini legate de pregatirea Sabatului proportionale cu gradul lor de maturitate. Modul in care familia abordeaza inceputul Sabatului, vineri seara, la apusul soarelui, si modul in care este petrecuta noaptea de vineri pregatesc terenul pentru a primi binecuvantarile pe care Domnul vrea sa le dea pentru intreaga zi care urmeaza.

Imbracaminte potrivita pentru Sabat. Acolo unde exista copii, in Sabat dimineata, cand familia se imbraca pentru biserica, adultii pot, prin invatatura si exemplul lor, sa-i invete pe copii ca un mod de a-L onora pe Dumnezeu este acela de se prezenta in casa Lui imbracati cu haine curate, conform culturii in care traiesc ei.

Importanta orei de studiu biblic. Acolo unde copiii nu pot frecventa scolile adventiste, Scoala de Sabat devine cel mai important mijloc de instruire religioasa din afara caminului. Importanta acestei ore de studiu biblic nu poate fi exagerata. Prin urmare, parintii trebuie sa ia parte la serviciile din Sabat dimineata si sa faca tot ce este posibil pentru a-i lua pe copii impreuna cu ei.

Activitatile de familie in Sabat. In majoritatea culturilor, masa de pranz din Sabat, cand familia se aduna in jurul mesei, este punctul central al saptamanii. Spiritul bucuriei sfinte si al partasiei, primit odata cu trezirea si continuat in serviciile de inchinare din biserica, este intensificat. Eliberata de elementele specifice unei atmosfere lumesti care distrag atentia, familia poate conversa pe teme de interes reciproc si poate mentine tonul spiritual al acestei zile.

Atunci cand natura sacra a Sabatului este inteleasa si exista o relatie de iubire intre parinti si copii, toti vor cauta sa previna invadarea orelor sfinte cu muzica, programe radio, video sau de televiziune, prin ziare, carti si reviste lumesti.

Dupa-amiezele de Sabat, pe cat posibil, vor fi petrecute in activitati de familie – in natura; efectuarea de vizite la cei izolati sau la cei care au nevoie de incurajare; si participarea la intalniri organizate in biserica. Pe masura ce copiii cresc, activitatile se vor extinde pentru a cuprinde pe alti membri din grupul lor de varsta, din biserica, avand intotdeauna in minte intrebarea: “Ma ajuta aceasta activitate sa inteleg mai bine adevarata natura si sfintenie a Sabatului?” Astfel, pazirea adecvata a Sabatului in camin va avea o influenta durabila pentru prezent si in vesnicie.

Pazirea Sabatului si activitatile recreationale

Introducere. Pazirea Sabatului include atat inchinare, cat si partasie. Invitatia de a ne bucura de ambele este deschisa si generoasa. Inchinarea din Sabat indreptata catre Dumnezeu de obicei are loc in cadrul unei comunitati de credinciosi. Aceeasi comunitate ofera partasie. Atat inchinarea, cat si partasia ofera posibilitati nelimitate pentru a-l lauda pe Dumnezeu si pentru a imbogati viata crestinilor. Atunci cand fie inchinarea, fie partasia in Sabat este distorsionata sau se face abuz de ea, atat lauda inchinata lui Dumnezeu, cat si imbogatirea spirituala sunt amenintate. Ca dar al lui Dumnezeu pentru noi, Sabatul aduce adevarata bucurie in Domnul. Este o ocazie pentru credinciosi de a recunoaste si a realiza potentialul dat lor de Dumnezeu. Astfel, pentru credincios, Sabatul este o placere.

Factori straini pazirii Sabatului. Sabatul poate fi usor invadat de elemente straine de spiritul sau. In experienta inchinarii si partasiei credinciosul trebuie intotdeauna sa fie atent la factorii straini care dauneaza realizarii sfinteniei Sabatului. Caracterul sfant al Sabatului este amenintat in special de tipurile gresite de partasie si activitate. In contrast, sfintenia Sabatului este sustinuta atunci cand Creatorul ramane in centrul acestei zile sfinte.

Fenomene conditionate cultural in ceea ce priveste pazirea Sabatului. Este important sa intelegem ca crestinii ii dau ascultare lui Dumnezeu si astfel ei pazesc Sabatul in cadrul culturii si in epoca in care traiesc. Este posibil ca atat istoria, cat si cultura, sa ne conditioneze in mod fals si sa ne distorsioneze valorile. Apeland la cultura putem fi vinovati pentru permisivitate sau scuzarea implicarii in activitati sportive si recreationale care sunt incompatibile cu sfintenia Sabatului. De exemplu, exercitiile fizice intense si diferitele forme de turism sunt neconforme cu adevarata pazire a Sabatului.

Orice incercare de a reglementa pazirea Sabatului ce trece dincolo de principiile biblice, prin crearea de liste cu interdictii pentru Sabat, este contraproductiva pentru o experienta spirituala sanatoasa. Crestinul isi va testa experienta sa cu privire la Sabat pe baza principiilor. El stie ca scopul principal al Sabatului este de a intari legatura de uniune dintre el si Dumnezeu. Astfel, activitatile personale calauzite de principiile biblice si care contribuie la o astfel de intarire sunt acceptabile.

In masura in care nimeni nu poate evalua corect motivele personale ale altora, crestinul trebuie sa fie foarte atent sa nu critice pe fratii sai care traiesc in contexte culturale diferite de al lui, care se implica in activitati culturale pe care ei le aproba.

In timpul calatoriilor, turistul adventist trebuie sa depuna orice efort pentru pazirea Sabatului impreuna cu fratii sai credinciosi din regiunea respectiva. Pentru respectarea sfinteniei zilei a saptea este recomandabil ca adventistii sa evite folosirea zilei pentru a face excursii si activitati lumesti.

Biserici si institutii ale bisericii

Prin stabilirea de principii si strategii specifice pentru biserica ca organizatie si pentru institutiile bisericii, biserica da un exemplu de pazire a Sabatului pentru toti membrii. Membrilor le revine responsabilitatea de a aplica principiile corecte de pazire a Sabatului in propriile lor vieti. Biserica poate ajuta oferind principii de pazire a Sabatului asa cum se gasesc ele in Biblie si Spiritul Profetic, dar ea nu poate fi constiinta pentru membri.

Bisericile – Rolul bisericii si familiei in activitatile desfasurate in Sabat dupa-amiaza. Pastorul si conducatorii bisericii locale au responsabilitatea de a oferi activitati de Sabat atent planificate pentru copii, tineret, adulti si batrani, pentru familii si pentru celibatari, accentuand importanta de a face din Sabat o zi de bucurie, inchinare si odihna. Activitatile bisericii trebuie sa fie complementare si nu sa inlocuiasca activitatile din cadrul familiei si caminului.

Bisericile – muzica in Sabat. Muzica are un impact puternic asupra dispozitiei si emotiilor. Liderii bisericii vor selecta muzica si muzicienii care sa sporeasca atmosfera propice inchinarii si odihnei de Sabat si relatiei personale cu Dumnezeu. Repetitiile corurilor in Sabat ar trebui evitate in cadrul intalnirilor regulate planificate in Sabat.

Bisericile – activitatea misionara in comunitate. Desi crestinii pot participa in anumite tipuri de lucrare sociala pentru studenti, tineri si saraci in centrul oraselor sau suburbii, ei totusi trebuie sa exercite o influenta exemplara prin pazirea consecventa a Sabatului. Atunci cand sunt angajati intr-o activitate scolara suplimentara sau una speciala pentru copii si tineret, ei vor alege subiecte si cursuri care sa fie diferite de subiectele sau cursurile seculare obisnuite, din restul saptamanii, inclusiv activitatile care contribuie la cultura spirituala. Plimbarile in natura sau in imprejurimi pot inlocui pauzele; plimbarile in natura sau excursiile care necesita un efort minim pot inlocui subiectele si cursurile seculare.

Bisericile – colectele. Practica obisnuita a bisericilor adventiste de ziua a saptea este de a face colecte in alte zile decat Sabatul. Acolo unde exista obiceiul de a face colecte in Sabat, planul trebuie sa fie implementat astfel incat sa aduca beneficii spirituale tuturor participantilor.

Bisericile – strangerea de fonduri in Sabat. Doctrina ispravniciei crestine se gaseste in intreaga Scriptura. Oferirea de daruri are un loc bine definit in serviciile de inchinare. Atunci cand se fac apeluri pentru strangerea de fonduri, acestea trebuie conduse intr-o astfel de maniera incat sa sustina sfintenia serviciilor, precum si a Sabatului.

Bisericile – nuntile in Sabat. Serviciul religios special pentru casatorie este sacru si in sine nu este in contradictie cu spiritul pazirii Sabatului. Cu toate acestea, cele mai multe casatorii implica o munca considerabila si aproape inevitabil apare o atmosfera seculara prin pregatirile care se fac si receptiile care au loc. Pentru ca spiritul Sabatului sa nu se piarda, oficierea casatoriilor in Sabat trebuie descurajata.

Bisericile – funeraliile in Sabat. In general, adventistii trebuie sa incerce sa evite funeraliile in Sabat. Insa, in anumite regiuni climaterice si in anumite conditii, s-ar putea sa fie necesara oficierea funeraliilor fara intarziere, in ciuda Sabatului. In astfel de cazuri aranjamentele cu angajatii de la pompele funebre si cimitir trebuie sa fie facute mai inainte, pentru ca sa-si indeplineasca procedurile obisnuite pentru decedati inainte de ziua Sabatului, reducand astfel munca si agitatia din Sabat. In anumite situatii, se poate tine un serviciu de comemorare in Sabat si inhumarea poate avea loc mai tarziu.

Institutiile adventiste de asistenta medicala. Institutiile adventiste de asistenta medicala reprezinta singurul contact pe care multi oameni il au cu Biserica Adventista de Ziua a Saptea. Spitalele adventiste trebuie sa fie mai mult decat sisteme de asistenta medicala. Ele au ocazia unica de a da o marturie crestina 24 de ore din 24 comunitatii pe care o slujesc. In plus, ele au privilegiul de a prezenta solia Sabatului prin exemplu in fiecare saptamana. Prin vindecarea bolnavilor si usurarea poverilor infirmitatilor fizice, chiar in Sabat, Hristos este prezentat ca un exemplu la care privim ca temelie pentru infiintarea si administrarea institutiilor adventiste de asistenta medicala. Prin urmare, o institutie care ofera asistenta medicala publicului trebuie sa fie pregatita sa slujeasca nevoilor celor bolnavi si suferinzi indiferent de ora sau zi.

Aceasta pune o mare responsabilitate asupra fiecarei institutii pentru a dezvolta si implementa strategii care sa reflecte exemplul lui Hristos si sa aplice principiile pazirii Sabatului asa cum se gasesc ele in Scripturi si asa cum o invata Biserica Adventista de Ziua a Saptea. Administratorii au o responsabilitatea speciala ca sa se asigure ca toate departamentele mentin adevaratul spirit al pazirii Sabatului instituind proceduri adecvate pentru Sabat care sa impiedice neglijenta in pazirea acestuia.

Se recomanda urmatoarele aplicatii ale principiilor de pazire a Sabatului:

Sa ofere ingrijire medicala de urgenta de bunavoie si cu bucurie ori de cate ori este nevoie, cu un grad ridicat de profesionalism. Cu toate acestea, nici institutiile adventiste, nici medicii si dentistii nu trebuie sa ofere aceleasi servicii in Sabat ca in zilele saptamanii.

Sa inceteze toate activitatile de rutina care pot fi amanate. De obicei aceasta inseamna o inchidere completa a facilitatilor si departamentelor care nu sunt legate direct de ingrijirea pacientilor si mentinerea unui numar minim de personal calificat in alte departamente pentru a face fata urgentelor.

Sa amane serviciile de diagnosticare si cele terapeutice. Deciziile cu privire la ce este necesar sau ce constituie o urgenta trebuie luate de catre medicul de serviciu. Daca se abuzeaza de acest privilegiu, administratia spitalului trebuie sa ia masuri. Angajatii institutiei care nu sunt in administratie nu trebuie sa se implice in luarea acestor decizii si nici nu ar trebui obligati sa se confrunte cu medicii de serviciu. Neintelegerile pot fi evitate specificand in mod clar in regulamentele medicale ca numai procedurile chirurgicale, de diagnostic sau cele terapeutice care nu pot fi amanate din cauza starii pacientilor vor fi executate. O buna intelegere a tuturor celor care fac parte din personal, in momentul angajarii, va contribui mult la evitarea neintelegerilor si abuzurilor.

Operatiile de imbunatatire sau cele la alegere ar trebui descurajate sau limitate la zilele de vineri. Procedurile planificate astfel permit pacientului sa ramana in spital pe timpul weekend-ului si astfel sa piarda mai putine zile de munca. Insa, aceasta face ca prima zi post-operatorie, de obicei cea care necesita cea mai intensiva asistenta medicala, sa fie Sabatul.

Inchiderea departamentelor administrative si a celor care se ocupa cu buna functionare a institutiei in ceea ce priveste problemele de rutina. Desi s-ar putea sa fie necesara internarea sau externarea pacientilor in Sabat, este recomandabil ca facturile si colectarea sumelor datorate sa fie evitate. Niciodata nu trebuie ca Sabatul sa fie o sursa de iritare pentru cei care cauta sa slujeasca sau sa mantuiasca, ci mai degraba un semn al “copiilor luminii” (Efeseni 5:8; Faptele Apostolilor, p. 260).

Faceti din Sabat o zi speciala pentru pacienti, oferindu-le un prilej de a-si aminti marturia crestina pe care sa nu-l uite niciodata. Pazirea corecta a Sabatului se face mai usor intr-o institutie in care angajatii sunt predominant adventisti. Prezentarea Sabatului intr-o lumina corecta se poate realiza de catre angajatii credinciosi care ingrijesc pacientii si aceasta poate fi o influenta care sa aduca convingerea in viata celor care nu sunt de credinta noastra.

Ingrijirea directa a bolnavilor constituie o activitate continua desfasurata in toate cele sapte zile ale saptamanii. Boala nu respecta un calendar. Cu toate acestea, atunci cand se face programul pentru tot personalul, institutiile de asistenta medicala trebuie sa ia in consideratie convingerile religioase, ritualurile si practicile sincere ale fiecarui angajat sau posibil angajat. Institutia trebuie sa ofere conditii rezonabile pentru a satisface astfel de convingeri religioase, cu exceptia cazurilor in care se demonstreaza ca prin crearea unor astfel de conditii se ingreuneaza in mod nejustificat functionarea sa. Se recunoaste ca referitor la constiinta, indivizii difera in ceea ce priveste convingerea daca lucrul in Sabat este corect. Nici biserica, nici institutiile sale nu pot avea rol de constiinta pentru angajatii sai. Ci in loc de aceasta, trebuie create conditii rezonabile pentru constiinta fiecarui individ.

Rezistati la presiunile de a cobori standardele adventiste. Unele institutii au fost presate de comunitati, de personalul medical, si/sau angajati (din care o majoritate este formata din neadventisti), sa abandoneze sau sa slabeasca principiile si practicile astfel incat Sabatul sa fie tratat ca orice alta zi. In unele cazuri, s-au exercitat presiuni pentru a mentine servicii complete in Sabat si de a le reduce in loc duminica. Trebuie sa ne opunem cu hotarare unor astfel de actiuni. Acceptarea acestora ar duce la o reexaminare atenta a relatiei unei astfel de institutii cu biserica.

Educati angajatii care nu sunt adventisti de ziua a saptea sa pazeasca principiile practicate de institutie. Fiecare neadventist, in momentul angajarii sale intr-o institutie adventista de asistenta medicala, trebuie sa fie informat cu privire la principiile adventiste, in special cu privire la politica institutiei privind pazirea Sabatului. Desi neadventistii s-ar putea sa nu creada ca si noi, ei trebuie sa stie de la inceput cum se asteapta din partea lor sa se incadreze in programul institutional pentru a contribui la realizarea obiectivelor propuse.

Adoptati o atitudine propice pentru ca angajatii adventisti sa poata da o marturie crestina continua. Singurul contact pe care multi angajati neadventisti il au cu adventistii s-ar putea sa fie in institutiile care i-au angajat. Fiecare relatie trebuie sa se bazeze pe prietenie, amabilitate si sa exprime acea dragoste care a caracterizat viata si lucrarea Marelui Medic. Compasiunea pentru bolnavi, grija lipsita de egoism pentru semenii nostri, dorinta de a sluji si o loialitatea neabatuta fata de Dumnezeu si biserica se pot dovedi un miros de viata spre viata. Pazirea Sabatului este un privilegiu si o onoare, precum si o datorie. Niciodata nu trebuie sa devina o povara sau neplacuta celor care il pazesc sau celor din jurul nostru.

Munca in Sabat in spitalele neadventiste. Desi este esential in institutiile medicale ca un minim de activitate sa se desfasoare in permanenta pentru ca pacientii sa se simta bine si confortabil, adventistii angajati in institutii neadventiste, unde orele de Sabat nu aduc nici o alinare in ceea ce priveste obligatiile de rutina, sunt obligati sa-si aminteasca principiile care reglementeaza toate activitatile din Sabat. Pentru a evita situatiile in care membrii bisericii se pot confrunta cu probleme legate de pazirea Sabatului in institutii neadventiste, se recomanda ca:

Atunci cand adventistii de ziua a saptea se angajeaza in spitale neadventiste, ei trebuie sa-si faca cunoscute principiile de pazire a Sabatului si sa solicite un program care sa-i scuteasca de indatoriri in Sabat.

Acolo unde programul sau alti factori fac imposibil aceasta, adventistii trebuie sa-si identifice in mod clar indatoririle, daca exista vreuna, pe care le pot indeplini cu constiinta impacata in Sabat si frecventa lor.

Acolo unde aceste conditii nu pot fi oferite, membrii trebuie sa faca din loialitatea fata de cerintele lui Dumnezeu conditia de baza si sa se abtina de la activitatile de rutina.

Institutiile adventiste de invatamant. Scolile adventiste gimnaziale cu internat joaca un rol important in formarea obiceiurilor de pazire a Sabatului ale viitoarelor generatii de membri ai bisericii, iar colegiile si universitatile adventiste au o contributie importanta in ceea ce priveste modelarea modului de gandire al clericilor bisericii si al clasei de profesionisti. Este prin urmare important ca atat teoria, cat si practica de maximizare a binecuvantarilor oferite de Sabat sa fie cat se poate de aproape de ideal in aceste institutii.

Aplicatiile acestui principiu trebuie sa includa:

Pregatire adecvata pentru Sabat;

Delimitarea inceputului si sfarsitului Sabatului;

Activitati scolare si de familie adecvate: inchinare, rugaciune, grupuri de rugaciune, marturie etc.;

Mentinerea indatoririlor necesare la un nivel minim, de preferat fiind ca acestea sa fie incredintate celor care se ofera voluntari pentru serviciu in locul celor care fac aceeasi lucrare pentru salariu in restul saptamanii;

Servicii de inchinare care inspira, fiind preferabil a modela in cadrul scolilor din care provin elevii asteptarile ce caracterizeaza astfel de servicii;

Activitati adecvate si variate in Sabat dupa-amiaza;

Stabilirea unui program saptamanal astfel incat Sabatul sa fie o bucurie care dainuieste si momentul culminant al saptamanii, in loc de a fi un preludiu pentru activitatile contrastante de sambata seara;

Programul la cantina. Cantinele scolare sunt destinate sa serveasca elevii, pe parintii care-i viziteaza si pe oaspetii de buna credinta; ele nu trebuie sa fie deschise pentru public in Sabat. Pentru a evita activitatile financiare care nu sunt necesare in timpul orelor sacre, fiecare institutie trebuie sa ofere conditii pentru efectuarea platilor in afara orelor de Sabat.

Participarea la intalniri profesionale pentru studenti. In anumite tari, adventistii au privilegiul de a participa la intalniri profesionale cu scopul de a fi la curent cu noile evolutii in domeniul lor de specializare. S-ar putea sa fim ispititi sa justificam participarea la aceste intalniri din Sabat. Insa, este recomandabil ca personalul didactic sa se alature fratilor pentru inchinare, in loc sa se alature colegilor de munca.

Statiile de radio. Statiile de radio din cadrul colegiilor pot fi o binecuvantare pentru comunitatile lor. Pentru a mari binecuvantarile, programul din timpul orelor de Sabat trebuie sa reflecte filosofia bisericii. Daca se fac apeluri pentru colecte in Sabat, acestea trebuie sa se faca in asa fel incat sfintenia acestei zile sa fie pastrata.

Excursii promotionale. Pentru a pastra caracteristica de inchinare a Sabatului, tururile promotionale trebuie planificate astfel incat sa reduca la minim calatoriile in Sabat si sa ofere maximum de timp pentru inchinare impreuna cu fratii de credinta. Orele de Sabat nu trebuie folosite pentru a calatori ca sa ajungem la un program sambata seara.

Pazirea Sabatului in institutiile teologice. Pastorii au o mare responsabilitate pentru modelarea vietii spirituale a bisericii prin exemplul lor personal. Prin urmare institutiile care asigura educatia acestora si a sotiilor lor trebuie sa ajute pe studenti ca sa-si formeze o filosofie sanatoasa cu privire la pazirea Sabatului. Calauzirea corecta primita in scoala poate fi esentiala pentru experienta unei adevarate reinviorari a bucuriei Sabatului in viata lor, precum si in viata bisericii.

Examenele in Sabat. Adventistii de ziua a saptea care se confrunta cu examene programate pentru Sabat in scoli neadventiste sau pentru obtinerea unor licente din partea comisiilor de specialitate au probleme speciale. In rezolvarea acestor situatii recomandam ca acestia sa aranjeze cu administratia ca examenele sa fie sustinute in alte zile decat Sabatul. Biserica trebuie sa incurajeze pe membrii sai ca sa pazeasca cu grija Sabatul si acolo unde este posibil sa mijloceasca cu autoritatile de resort pentru a obtine atat respectarea zilei lui Dumnezeu, cat si accesul la examene.

Munca si alte activitati in legatura cu Sabatul

Declaratie de principii. Conceptia biblica privind Sabatul include atat o dimensiune divina, cat si una omeneasca (Matei 12:7). Din perspectiva divina, Sabatul invita pe credincios sa-si reinnoiasca angajamentul sau cu Dumnezeu, incetand orice activitate de fiecare zi pentru a se inchina lui Dumnezeu cu mai multa libertate si mai pe deplin (Exod 20:8-10; 31:15, 16; Isaia 58:13, 14). Din perspectiva omeneasca, Sabatul cheama pe credincios ca sa sarbatoreasca dragostea creatoare si rascumparatoare a lui Dumnezeu manifestand indurare si preocupare fata de altii (Deuteronom 5:12-15; Matei 12:12; Luca 13:12; Ioan 5:17). Astfel, Sabatul cuprinde atat incetarea activitatilor lumesti cu scopul de a-L onora pe Dumnezeu, cat si fapte de dragoste si amabilitate fata de semenii nostri.

Activitati esentiale si urgente. Pentru a sustine sfintenia Sabatului, adventistii de ziua a saptea trebuie sa faca alegeri intelepte in ceea ce priveste profesia, ei trebuie sa fie calauziti de o constiinta luminata de Duhul Sfant. Experienta arata ca exista riscuri atunci cand alegem meserii care nu ne vor permite sa ne inchinam Creatorului in Sabat, fara a fi nevoiti sa ne implicam in activitati profane. Aceasta inseamna ca trebuie sa evitam acele meserii care, desi sunt esentiale pentru functionarea unei societati tehnologice avansate, pot pune probleme in ceea ce priveste pazirea Sabatului.

Scriptura si Spiritul Profetic vorbesc clar despre datoria noastra ca si crestini fata de semenii nostri, chiar si in ziua Sabatului. In contextul actual, multi oameni care au ocupatii ce implica salvarea de vieti si de proprietati sunt chemati sa faca fata situatiilor de urgenta. Aranjamentul de a lucra in mod regulat in weekend, ceea ce necesita folosirea orelor de Sabat pentru o activitate de urgenta bine platita sau acceptarea de a lucra numai in weekend in activitati de urgenta pentru a suplini bugetul familiei sunt in contradictie cu principiile de pazire a Sabatului date de Hristos. A tractiona in situatii de urgenta in care viata si siguranta sunt in pericol este foarte diferit de castigarea traiului prin activitati zilnice specifice unor astfel de ocupatii in Sabat, care de obicei sunt insotite de activitati comerciale, lumesti sau de rutina. (Vezi comentariul lui Hristos privind scoaterea boului sau oii din groapa si ajutarea oamenilor aflati in nevoie. Matei 12:11; Luca 13:16.) Absentarea din casa lui Dumnezeu si lipsa partasiei cu credinciosii in Sabat poate avea un efect negativ asupra vietii spirituale.

Multi angajatori din asa-numitele domenii de servicii esentiale de bunavoie ofera conditii prielnice pentru pazitorii Sabatului. Atunci cand acestea nu exista, membrii trebuie sa revada cu atentie principiile biblice de pazire a Sabatului si in lumina aceasta sa examineze tipul de activitate, de mediu, de cerinte ale postului si motivele personale inainte de a incepe sa lucreze in Sabat. Ei trebuie sa intrebe pe Domnul asa cum a facut Pavel pe drumul Damascului: “Doamne, ce vrei sa fac?” Atunci cand exista aceasta atitudine de credinta suntem convinsi ca Domnul va face pe credincios sa discearna voia Lui si ii va da putere si intelepciune ca sa se conformeze.

Decizii morale privind pazirea Sabatului. Uneori in armata, in invatamant, politica sau in alte organizatii se refuza acordarea de privilegii legate de Sabat. Pentru a preveni si/sau usura aceste situatii regretabile, trebuie avute in vedere urmatoarele sugestii:

Trebuie numit un reprezentant oficial al bisericii, de preferinta directorul de relatii publice si libertate religioasa, pentru a fi in pas cu evolutiile ce ar putea submina libertatea de inchinare in Sabat. Atunci cand se impune, acest reprezentant va aborda autoritatile de resort ca sa mijloceasca in situatiile in care in legislatiile propuse spre adoptare exista masuri ce ar putea avea un impact negativ asupra adventistilor de ziua a saptea. Acest curs de actiune poate preveni adoptarea de legi care restrang sau resping privilegiile legate de pazirea Sabatului.

Membrii adventistii trebuie incurajati sa ramana in credinta de partea principiului pazirii Sabatului indiferent de situatie, rezistand prin asigurarea ca Dumnezeu va onora credinciosia lor fata de El. Membrii bisericii trebuie sa ofere ajutor spiritual, moral si, daca este necesar, material, altor membri care au probleme cu Sabatul. Un astfel de ajutor va sluji pentru a intari angajamentul fata de Domnul nu numai al membrului individual care are probleme cu Sabatul, ci si al bisericii ca intreg.

Cumpararea de bunuri si servicii in Sabat.

Sabatul este destinat pentru a oferi libertate si bucurie spirituala pentru fiecare persoana (Exod 20:8-11). Ca si crestini, noi trebuie sa sustinem acest drept fundamental al omului acordat fiecarui individ de catre Creator. Ca regula generala, cumpararea de bunuri, mersul la restaurant si platirea unor servicii oferite de altii ar trebui evitate deoarece ele sunt in contradictie cu principiul si practica pazirii Sabatului.

In plus, activitatile comerciale mai sus amintite vor distrage atentia de la sfintenia Sabatului. (Vezi Neemia 10:31; 13:15). Planificand judicios se pot face mai inainte provizii adecvate pentru nevoile previzibile din Sabat.

5. Calatoriile in Sabat. Desi calatoriile in Sabat s-ar putea sa fie necesare pentru a lua parte la activitati in aceasta zi sfanta, nu trebuie sa permitem ca aceste calatorii sa devina o activitate lumeasca; prin urmare, pregatirile trebuie facute mai inainte. Trebuie sa ne ingrijim sa avem benzina si ca masina sa fie in stare buna de functionare inainte ca Sabatul sa inceapa. Calatoriile in mijloace comerciale de transport pentru motive personale sau de afaceri trebuie evitate.

Solutionarea unei anumite probleme de munca. Cand un membru al bisericii considera ca este necesara demisia sau pierderea locului de munca din cauza problemelor cu Sabatul si este reangajat de denominatiune intr-o pozitie similara si atunci cand noul loc de munca, datorita naturii sale, necesita ca membrul respectiv sa munceasca in Sabat, se recomanda urmatoarele masuri:

Sa se explice cu atentie natura lucrarii care va fi incredintata membrului.

Trebuie depuse toate eforturile de catre organizatie ca numai aspectele esentiale ale noii activitati sa fie realizate in Sabat. Administratorii trebuie de asemenea sa explice noului angajat scopurile religioase si obiectivele fundamentale ale organizatiei angajatoare.

Se va adopta un program de ture astfel ca membrul care poate accepta din punct de vedere al constiintei sale o astfel de munca in Sabat sa poata in mod frecvent sarbatori mai deplin ziua de Sabat.

Munca in schimburi. Atunci cand un adventist de ziua a saptea lucreaza pentru un angajator care impune ca regula munca in schimburi, i se poate cere sa lucreze in Sabat sau o anumita perioada din Sabat. In astfel de situatii membrul respectiv este incurajat sa aiba in vedere urmatoarele:

Membrul trebuie sa se straduiasca sa fie un muncitor cat mai bun, un angajat de valoare pe care angajatorul sa nu-si poata permite sa-l piarda.

Daca apare o problema, membrul trebuie sa caute s-o rezolve apeland personal la angajator pentru a obtine conditii prielnice, bazandu-se pe bunavointa si corectitudinea acestuia.

Membrul trebuie sa ajute pe angajator sugerand unele masuri precum:

Adoptarea unui program de munca flexibil;

Acceptarea unei ture mai putin dorite;

Schimbarea turelor cu alti angajati; sau

Lucrul in zile libere.

Asistenta. Daca angajatorul refuza sa ofere conditii prielnice, membrul trebuie imediat sa ceara asistenta de la pastor si de la Departamentul de Relatii Publice si Libertate Religioasa in tarile in care acestea sunt implicate in astfel de activitati.

Comitetul Executiv al Conferintei Generale a Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea in sesiunea de la Indianapolis, Indiana, SUA, a votat pe 9 iulie 1990 sa adopte acest document privind pazirea Sabatului.

Sursa: www.adventist.ro

This entry was posted in Declaratii oficiale and tagged . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>