Devotionale despre educatie

Hai la… piaţă!

 

“Voi toti cei însetaţi, veniţi la ape, chiar şi cel ce n-are bani! Veniţi şi cumpăraţi bucate, veniţi şi cumparaţi vin şi lapte, fără bani şi fără plată!” (Isaia 55:1)

Probabil că unii s-ar bucura dacă, mergând la piaţă, ar vedea pe mese mai multe articole de genul: roşii – 2,00 lei, sârguinţă – 25,00 lei, ardei – 2,50 lei, statornicie – 30,00 lei, castraveţi – 1,00 leu, principialitate – 40,00 lei, ceapă – 1,50 lei, inteligenţă – 50,00 lei etc.

Tu ce ai cumpara dintre cele amintinte mai sus? Sau ti-ai face provizii ca sa ai cate ceva si pentru iarna? Sunt doua extreme in ceea ce priveste persoanele care merg la piata. Unii care cumpara ceea ce incanta ochiul, pentru ca nu stiu ce au si ce nu au acasa. Ceilalti cumpara tot feluri de lucruri pentru ca niciodata nu li se pare de ajuns ceea ce au acasa.

Alfred Binet a ajuns la concluzia ca ar fi bine sa-i ajutam cumva pe oameni ca sa stie cat au in camara si cat ar trebui sa aiba ca sa le ajunga pana in vara urmatoare.

Cine este Alfred Binet? Alfred (1857-1911) s-a consacrat psihologiei dupa ce s-a afirmat ca autor dramatic, a obtinut licenta in drept si a intreprins studii de stinte naturale, devenind mai tarziu doctor in stiintele naturii. In anul 1891, a intrat ca preparator la laboratorul de psihologie de la Sorbona, iar dupa patru ani a devenit directorul acestuia. Era interesat de procesele gandirii, dar a cercetat si inteligenta, mai ales inteligenta copiilor. In 1904, a facut parte dintr-o comisie a Ministerului Invatamantului pentru a organiza activitatile scolare pentru copii mai putin dotati, cei cu probleme intelectuale. El a conceput primul test de inteligenta care intr-adevar a fost folosit si in practica.

Ce este inteligenta? Multa vreme s-a crezut ca numai activitatea verbala a omului este inteligenta, insa in secolul al XX-lea s-a stabilit in mod cert ca exista inteligenta verbala – simbolica, inteligenta practica si inteligenta sociala. Pentru a trai in aceasta lume avem nevoie de intelegerea relatiilor care exista intre diverse elemente, la fel cum avem nevoie sa ne adaptam in asa fel incat sa ne realizam propriile scopuri. Ce ar putea sa ne ajute in realizarea acestui tel?

Studiind lectiile din natura in care exista multa simplitate si legi foarte clare avem posibilitatea sa invatam foarte multe lucruri. Lumea creata de Dumnezeu ne invata sa observam viata fiecarei vietuitoare, sa aflam rolul ei pe acest pamant si legatura ei cu alte elemente din natura.

Astfel, cunoscand lumea naturii, vom cunoaste mai bine Creatorul, la al carui cuvant s-a nascut lumea si tot ce este in ea. Vom intelege legatura stransa care exista intre lumea naturii si lumea spirituala, iar inteligenta noastra va tinde astfel spre cel mai inalt grad de eficienta.

Din tot ce ofera piata lumii, haidem sa alegem acum, plin de inteligenta, doar ceea ce e folositor din abundenta, nu doar pentru viata aceasta ci si pentru vesnicie.

Sursa: www.vioreldascalu.ro

Tratament de… îmbătrânire!?

 

De cate ori nu ai fost tu oare bolnav? Ma refer chiar si la „simpla” gripă. Dupa ce te-ai dus la doctor, ai venit acasa cu o reteta care iti promitea ca te vei insanatosi daca vei lua medicamentele la ore regulate. De asemenea, ti-ai dat seama deja ca, la fiecare tip de boala, primesti alt tratament.

In continuare vreau sa-ti spun cate ceva nu despre tratamentele asupra oamenilor, nici despre acelea pentru animale, ci despre unele mai deosebite, tratamentele pentru… pietre.

Tratamentul – sau „ameliorarea” – este procesul de imbatranire estetica a unui mineral, fara a-i schimba semnificativ compozitia chimica sau proprietatile fizice. Adesea, pietrele sunt tratate pentru a li se intensifica sau, din contra, pentru a li se estompa culoarea. Alteori, ele sunt tratate pentru a li se corecta defecte cum ar fi crapaturile si porii.

Colorarea agatelor si a calcedoniei este, probabil, cel mai cunoscut tratament. Pentru a obtine culoarea dorita, esantioanele mai poroase sunt impregnate cu diferiti pigmenti sau coloranti, singuri ori in prezenta acizilor sau bazelor.

O alta varianta ar fi tratarea termica dupa impregnarea cu colorant. Caldura poate intensifica o culoare (cum se intampla in cazul acvamarinului si safirului), o poate slabi (in cazul morionului) sau o poate schimba cu totul (asa cum este posibil la turmalina si zircon). La randul ei, iradierea poate sa intensifice culorile diamantelor, acvama-rinelor, ametistelor si perlelor.

Pentru reparatii partiale sau retusuri, cristalele de minerale sunt impregnate cu diverse uleiuri sau rasini. Unele pietre (de exemplu turcoazele si chihlimbarul) pot fi reconstituite prin omogenizarea fragmentelor, in conditii de temperatura si presiune ridicata. Incluziunile din diamante (adica acele crapaturi pline cu alt tip de mineral sau roca) pot fi distruse cu laserul, dupa care, canalele rezultate sunt umplute cu un fel de sticla ce are indicele de refractie a luminii ridicat.

Sunt situatii cand niste „pietre” tratate fac lucruri extraordinare. Domnul Hristos spune ca Dumnezeu ar putea „trata” niste pietre in asa fel incat sa vorbeasca, sa umble sau chiar sa predice.

“Faceţi, deci, roade vrednice de pocăinţa voastră, şi nu vă apucaţi să ziceţi în voi însivă: „Avem pe Avraam ca tată!” Căci vă spun că Dumnezeu din pietrele acestea poate să ridice fiii lui Avraam.” (Luca 3:8)

Roaga-te lui Dumnezeu ca sa nu mai fii o piatra simpla, ci una cu valoare extraordinara.

© Viorel Dascalu 2011

Sursa: www.vioreldascalu.ro

Cum te cheamă?

 

In El (Isus), Dumnezeu ne-a ales inainte de intemeierea lumii, ca sa fim sfinti si fara prihana inaintea Lui, dupa ce, in dragostea Lui, ne-a randuit mai dinainte sa fim infiati prin Isus Hristos, dupa buna placere a voii Sale. (Efeseni 1:4-5)

- Alo, Veronica?

- Nu, e greseala…

- Cine era la telefon? ma intreba mama.

- Era greseala, am raspuns. O doamna cauta pe cineva cu numele „Veronica”.

- Si pe tine cum te cheama?

- A, chiar…

Ati auzit, probabil, expresia: „Sunt atat de ocupat de nu mai stiu nici cum ma cheama”. In acel moment, nu asta era problema mea, ci faptul ca, avand doua prenume, dintre care unul extrem de rar utilizat, am ajuns ca pur si simplu sa nu mai reactionez la el.

Se spune ca urmasul regelui Ludovic al XVI-lea, indepartat de la tron de multimea nemultumita, a fost izgonit din palat si obligat sa lucreze la un cizmar pe post de calfa. Cu toate ca avea o ocupatie umila, cu toate ca stapanul il trata ca pe o sluga de rand si incerca sa-l obisnuiasca sa bea, sa injure si sa se poarte urat, el repeta mereu aceleasi cuvinte: „Sunt fiu de imparat si nu voi face niciodata asta”.

Daca am avea constienta propriei noastre valori in ochii lui Dumnezeu si a identitatii pe care El ne-a dat-o, cu siguranta ca ne-am schimba comportamentul.

De multe ori insa, ni se intampla sa uitam cine suntem. Uitam ca suntem copii rascumparati ai lui Dumnezeu si ne purtam total altfel de cum ar trebui. E nevoie ca altcineva sa ne atraga atentia asupra identitatii noastre pentru a ne da seama ca am gresit si a exclama, asemenea apostolului Pavel:

“Vedeti ce dragoste ne-a aratat Tatal, sa ne numim copii ai lui Dumnezeu! Si suntem.” (1 Ioan 3,1)

Asa cum nu trebuie sa uitam niciodata de parintii nostri, asa nu trebuie sa-L pierdem din vedere nici pe Tatal nostru ceresc.

E o mare onoare si binecuvantare sa fii copil al Lui. Pretuieste aceasta onoare si arata-te demn de numele pe care l-ai primit.

Viorel Dascalu

 

Indulceste solia despre sanatate

„Si poruncile acestea, pe care ti le dau astazi, sa le ai in inima ta. Sa le intiparesti in mintea copiilor tai si sa vorbesti de ele cand vei fi acasa, cand vei pleca in calatorie, cand te vei culca si cand te vei scula.”  (Deut. 6,6.7)

Dupa ce a participat la un seminar despre un stil de viata sanatos, Cheryl a facut imediat schimbari radicale. A eliminat carnea, inghetata, zaharul rafinat, faina alba, margarina, semipreparatele, dulciurile si bauturile cu cafeina. Le-a impus membrilor familiei un program de activitate fizica si le-a tinut prelegeri despre reforma sanatatii.

Cei mai multi iubitori de sanatate ar aplauda-o pentru zel, dar modul de a aplica reforma numai sanatos nu a fost. De ce? Cei din familie s-au suparat, pentru ca ea indepartase toate lucrurile „bune” si le impusese un stil de viata „restrictiv” pe care nu il intelegeau. Au intors spatele dezgustati.

Fa atractiva reforma sanatatii, indulceste-o putin, motiveaza si fa-o placuta. Convinge, nu impinge. Iata ce am invatat de la cei care au trecut cu succes la un mod de viata sanatos:

1. Traieste ce crezi. Nu poti astepta ca altii sa traiasca sanatos, daca tu nu o faci! Faptele vorbesc mai tare decat cuvintele. Vad copiii ca iesi sa alergi in aerul inviorator de dimineata, ca alegi un mar, in loc de placinta, sau apa, in loc de suc acidulat? Roaga-te ca Dumnezeu sa-ti dea putere sa procedezi in conformitate cu convingerile tale.

2. Sa stii de ce faci ce faci. Vietuirea sanatoasa trebuie sa fie logica si simpla. Este rau orice iti slabeste sistemul imunitar, iti intuneca gandirea sau te expune riscului de cardiopatie, atac vascular cerebral sau diabet.

3. Fii flexibil si echilibrat. Nu fi atat de preocupat de sanatate, incat sa-i faci nefericiti pe cei ai casei, nici de ceea ce pui in gura, uitand sa cantaresti ce iese din ea – cicaleala, cautare de greseli. (Iar daca simti ca incepi o predica, musca-ti limba!)

4. Fa schimbarile incetul cu incetul, fara graba.

5. Fii fericit, lauda-L pe Dumnezeu. Un ursuz sanatos nu place nimanui.

Gandeste-te la o schimbare in sensul unui stil de viata sanatos, pe care ai vrea sa o faca familia ta. Ce ai putea face pentru ca ea sa fie interesanta, atractiva, si nu infricosatoare?

Kay Kuzma

 

Un standard dublu

„Multe cai pot parea bune omului, dar la urma se vad ca duc la moarte.” (Prov. 14,12)

Baiatul se aseza in biroul meu – un amestec in fierbere de tristete si dezamagire.
– Cofeina este un drog care produce dependenta, pur si simplu, spuse el. Iar parintii mei beau cu ghiotura. Nici nu pot sa deschida ochii dimineata pana nu beau cate trei cani de cafea.

Facu o pauza, apoi continua:
– Pe ei nu-i sacaie nimeni. Dar eu? Eu urasc cafeaua, asa ca am incercat nicotina. Parca ar fi sfarsitul lumii!

Cu o seara inainte, avusese o cearta violenta cu parintii. Ii fusese dat un ultimatum: „Daca vrei sa stai sub acest acoperis, nu mai fumezi niciodata!” Eram uimita de tot ce relata el raspicat si tafnos.
– Multi nici nu stau sa se gandeasca de ce consuma cafeina, am incuviintat eu, iar folosirea ei este foarte raspandita. (In SUA, un adult din patru fumeaza, dar patru din cinci beau ceai sau cafea zilnic, la care se adauga ingerarea cafeinei sub alte forme. Aportul total mediu este de aprox. 400 mg pe zi.)

Cercetarile arata ca exista riscuri asociate cu aportul crescut de cafeina, la fel de serioase ca acelea legate de tutun, doar ca acesta nu ameninta viata in aceeasi masura. Iata cateva dintre ele: exacerbarea problemelor cardiace, scaderea densitatii osoase, accentuarea simptomelor sindromului premenstrual si de menopauza, reducerea absorbtiei fierului, iritarea vezicii urinare si simptome gastrointestinale.

Adevarata problema a acelui adolescent era exemplul pe care i-l dadeau parintii si [ne]acceptarea lor. Ei erau evident dependenti de cafeina, dar refuzau sa recunoasca, insa isi condamnau fiul pentru patima sau dependenta lui si il amenintau. Exista o cale mai buna: aceea de a lasa ca onestitatea si iubirea neconditionata sa inmoaie inima.

Standardul dublu nu este standard! Cei care dau un exemplu sanatos nu ii injosesc pe altii pentru obiceiurile lor rele, in timp ce ei continua sa le indrageasca si sa le justifice pe ale lor.

Tu ce exemplu dai? Este buna calea care ti se pare tie buna? Ii iubesti pe altii in mod neconditionat, asa cum te iubeste Dumnezeu pe tine?

Arlene Taylor

 

Ce poti afla din scrisul de mana

„Si Isus crestea in intelepciune, in statura si era tot mai placut inaintea lui Dumnezeu si inaintea oamenilor.” (Luca 2,52)

Caminul Adventist din Calhoun, statul Tennessee, este o scoala-camin pentru baietii cu varste cuprinse intre 12 si 16 ani, care au deficiente de invatare, numite si sindrom de hiperactivitate cu lipsa de concentrare. In general, acesti baieti au o inteligenta peste medie, dar, din diferite motive, raman cu 1-4 ani in urma in insusirea deprinderilor fundamentale, cum ar fi socotitul, scrisul, vorbitul si cititul.

Steve avea 12 ani cand a sosit la Caminul Adventist. Era un gurmand, nu se preocupa de igiena lui, era violent si nu se descurca la scoala. Dupa ce a participat trei luni la programul scolii noastre, parintii lui au observat ca scrisorile primite de la el erau scrise mai frumos. Mama lui mi-a multumit ca il invatam pe fiul ei sa scrie frumos si corect. I-am spus ca scrisul lui Steve reflecta starea lui afectiva, si nu neaparat instruirea.

Daca un copil este nelinistit, stresat, timorat sau deprimat, se poate vedea dupa felul cum scrie (ca si din tendinta spre accidente, dezordine, lipsa de punctualitate sau obiceiurile nepotrivite de hranire). Cu cat o persoana este mai anxioasa, cu atat va scrie mai urat. Copiii abuzati sau supusi unei discipline severe au tendinta de a se descuraja usor, orice initiativa le este inabusita. Muzica in exces, ascultata cu volumul la maximum, obiceiul de a se culca tarziu, orele indelungi petrecute cu jocurile pe computer si lenevirea sunt simptome ale unor probleme afective.

La Caminul Adventist, o metoda prin care ii ajutam pe elevi sa-si dezvolte sanatatea mintala este asigurarea unui mediu care sa le distraga atentia cat mai putin. Atmosfera din casa noastra ar trebui sa fie linistita, fericita, sa ofere protectie si posibilitatea comunicarii. Ar trebui sa lipseasca zgomotul excesiv de la radio sau televizor, obiceiurile inadecvate de alimentatie, jocurile pe computer sau pe Internet. Scrisul lui Steve se imbunatatea din cauza faptului ca gasise un loc unde putea sa stea de vorba, sa-si exprime sentimentele, sa puna intrebari si sa primeasca raspunsuri. Avea anumite sarcini de indeplinit in gospodarie. Statea in preajma unor adulti care erau un bun exemplu pentru el.

Cat de propice dezvoltarii copiilor este atmosfera din caminul tau? Ar putea Isus sa creasca in casa ta?

Blondel E. Senior

 

Cum sa linistim spaima copiilor

„Dumnezeu este adapostul si sprijinul nostru, un ajutor care nu lipseste niciodata in nevoi. De aceea nu ne temem chiar daca s-ar zgudui pamantul si s-ar clatina muntii in inima marilor.”  (Ps. 46,1.2)

11 septembrie 2001: ziua in care teroristii au atacat SUA. O saptamana mai tarziu, iata ce spuneau unii copii: „Mi-e frica sa nu-i pierd pe mama si pe tata si ca acele cladiri in care ei lucreaza vor exploda”. „Am vazut avioanele. Mi-e frica sa nu urce la bord cineva cu o bomba.” „Nu pot sa nu ma gandesc la ce s-a intamplat.” Copiii se tem de ceea ce nu inteleg. Se tem de intamplarile tragice neasteptate, care mutileaza si ucid, de exemplu accidentele aviatice, cutremurele de pamant, trasnetele si exploziile.

Nu poti impiedica tragedia sa iti loveasca familia. Nu te poti pregati pentru ce ar putea sa li se intample copiilor. Dar poti creea un mediu stabil si sigur, in care vindecarea este posibila si sentimentele si motivele lor de spaima pot fi ascultate, discutate si indepartate.

Incurajeaza-i pe copii sa vorbeasca. Teama nerezolvata erupe in cosmaruri si in tulburari de comportament. Vorbeste despre latura pozitiva, in loc sa te concentrezi asupra durerii, a pierderii si a mortii. Spune-le adevarul: „Este posibil sa se intample lucruri rele, dar voi puteti alege sa zambiti, sa-i ajutati pe altii si sa cautati ce este bun.” Apoi strange-i la piept pe copiii tai si spune-le ca ii iubesti si ca ii vei apara.

Inchide televizorul. Cand copiii vad o tragedie retransmisa la stiri este ca si cum ea s-ar produce iarasi si iarasi. In schimb, ascultati muzica linistita. Sau citeste-le – simpla auzire a vocii tale le ofera siguranta. Da-le copiilor ceva de facut, pentru a-i ajuta pe altii.

Asigura-i ca Dumnezeu continua sa tina lumea in mainile Sale. Citeste-le istorisiri biblice despre ajutorul dat de Dumnezeu, de exemplu cum slujitorul lui Elisei a vazut cai si care de foc aparand cetatea (2 Imp. 6,17). Vorbeste-le despre ingerul lor pazitor, care nu va pleca de langa ei mai ales cand se intampla lucruri rele sau cand mama si tata nu pot fi acolo. Ajuta-i sa memoreze Psalmul 34,7: „Ingerul Domnului tabara in jurul celor ce se tem de El si-i scapa din primejdie”. Roaga-te pentru curaj. Roaga-te ca Domnul sa ridice un zid de protectie in jurul membrilor familiei tale si sa-ti dea credinta necesara pentru a iesi cu bine din momentele dificile.

Parinte, Iti multumim pentru promisiunea de a ne ajuta la vreme de necaz!

Kay Kuzma

 

Puterea educatiei timpurii

„Invata pe copil calea pe care trebuie sa o urmeze si, cand va imbatrani, nu se va abate de la ea.” (Prov. 22,6)

Odata, cand ne aflam in vizita la parinti, am vrut sa luam repede micul dejun, fiindca aveam planuri mari pentru ziua aceea. Mama ne-a pregatit fulgi de ovaz, lapte, zahar si stafide. Ne-am asezat la masa impreuna cu fetitele noastre (in varsta de 2 si 4 ani), dar am observat dupa o vreme ca fetita cea mare se oprise. Am intrebat-o in graba: „Ruthie, de ce nu mananci? Vrem sa plecam repede.”

Cu spontaneitatea caracteristica varstei, spuse raspicat: „Nu-mi place.” Sunt dificile aceste situatii neasteptate si stanjenitoare. Prima mea reactie a fost sa incerc sa o linistesc, asa ca am intrebat-o: „De ce nu-ti place laptele cu cereale?” Fara sa ezite, a raspuns: „Are zahar!” Eu mai mancasem lapte indulcit cu zahar de multe ori, asa ca nu mi se paruse ciudat. Dar copiii mei nu mai mancasera. De obicei le dadeam banane, stafide sau alte fructe si nu le placea gustul de zahar!

Ce lectie pentru mine! Copiii nostri adoptasera un obicei sanatos si le placea asa, pe cand altora li s-ar parea o restrictie. Nu scrie nicaieri sa nu pui zahar in lapte, dar legile sanatatii ne spun ca e bine sa reducem consumul de zahar. Se simteau copiii nostri privati de ceva? Desigur ca nu!

O persoana obisnuita din SUA consuma aproape 35 de lingurite de zahar pe zi sau cam 18 procente din totalul de calorii. Acest aport mare de zahar ar trebui sa ne preocupe, deoarece zaharul este asociat cu obezitatea, cariile dentare, diabetul si cu o rezistenta scazuta la infectii – afectiuni intalnite mai des in randul celor ce consuma sub forma de zahar mai mult de 10 procente din ratia de calorii.

E nevoie sa ii educam pe copiii nostri prin sfaturi si prin exemplul personal, pentru a se bucura de o viata cat mai buna. Educarea lor cu privire la obiceiurile sanatoase are rezultate benefice pentru toata viata. Daca-i invatam sa Il iubeasca pe Hristos, obtinem rezultate vesnice.

Fie ca parintii sa aiba taria de a-si conduce copiii inca din pruncie spre dragostea de Dumnezeu si spre implinirea voii Sale cu toata inima! Fie ca Dumnezeu sa ne ajute sa le intiparim principiile sanatatii si ale moralitatii, astfel incat „sanatatea ta sa sporeasca tot asa cum sporeste sufletul tau.” (3 Ioan 2)

Traiesti o viata ce poate fi un bun model pentru altii?

Albert Sanchez

 

De tanar

Un vechi proverb spune: „Ce nu a invatat Ionel, nu va invata Ion niciodata”, atragand atentia asupra faptului ca in tinerete capacitatea de invatare este mai mare decat la varsta de adult. Printr-un antrenament corespunzator al memoriei, capacitatea de invatare a omului poate fi pastrata pana la o varsta inaintata. Insa, multi oameni isi folosesc intr-o masura redusa capacitatea intelectuala. Se spune ca cei mai destepti oameni isi folosesc doar pana la 30 % din capacitatea de memorizare a creierului lor.

Animalele domestice prezinta si ele in tinerete o capacitate de invatare mai mare decat la varsta adulta. Tocmai din aceasta cauza, animalele in varsta aproape ca nu mai pot fi dresate.

Durata perioadei de invatare si volumul cunostintelor insusite depind de specie si de individ. Fiind mai amanuntit studiate, s-a vazut ca maimutele au o perioada de invatare foarte lunga.

S-au facut deseori comparatii intre fazele de dezvoltare ale animalelor domestice si cele ale omului. Astfel s-a constatat ca un an din viata unui caine corespunde cu aproximativ 7 ani de viata la om. Cat despre dezvoltarea psihica a animalelor, aceasta se opreste pe o treapta ce corespunde la om cu perioada de copil mic. De aceea este important ca informatiile importante sa fie invatate de animale la o varsta mica.

Ion Creanga vorbeste despre importanta folosirii anilor din copilarie cu eficienta. El subliniaza lucrul acesta facand o comparatia si spunand ca un copil trebuie sa invete asa cum un cal trebuie sa traga si un popa trebuie sa citeasca.

Cele mai multe dintre lucrurile pe care le-am invatat in copilarie nu le uitam toata viata.

“Invata pe copil calea pe care trebuie s-o urmeze, si cand va imbatrani, nu se va abate de la ea”. (Proverbe 22:6)

Esti dispus sa-ti folosesti anii copilariei si ai tineretii pentru a dobandi cat mai multe cunostinte? Citeste cat poti de mult, invata cat poti de bine si nu lasa sa se iroseasca capacitatile de inmagazinare ale mintii.
Studiaza Cuvantul lui Dumnezeu si vei afla ceea ce trebuie sa stii despre Dumnezeu. Roaga-te si vei pune bazele unei vieti adevarate, de credinta.

Viorel Dascalu

This entry was posted in Devotionale and tagged . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>