Cum intelege Biserica Adventista de Ziua a Saptea autoritatea lui Ellen G. White

Cum intelege Biserica Adventista de Ziua a Saptea autoritatea lui Ellen G. White

 

Prima parte. Extras din periodicul The Adventist Review, 23 decembrie 1982.

Inspiratia si autoritatea scrierilor lui Ellen G. White, asa cum expune acest subiect Institutul de Cercetari Biblice al Conferintei Generale al Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea

O declaratie cu privire la modul de intelegere din prezent

Ca raspuns la o solicitare, s-a inceput pregatirea, de catre un comitet al Conferintei Generale constituit ad hoc, a unei declaratii cu privire la relatia dintre scrierile lui Ellen G. White si Biblie. Declaratia a fost publicata in data de 15 iulie [1982] in periodicul Adventist Review si in luna august [1982] sub forma de articol in publicatia Ministry avand totodata si o invitatie adresata cititorilor de a raspunde la acest articol. Sugestiile primite de la cititori si de la diferite grupuri au condus la definitivarea formei acestei declaratii asa cum apare ea acum. Desi nu este o declaratie care a fost votata, noi credem ca foarte larga participare la dezvoltarea ei a facut din aceasta o veritabila reflectare a punctului de vedere al bisericii cu privire la subiectul in cauza. Institutul de Cercetari Biblice.

In Declaratia Punctelor Fundamentale de Credinta votata de Conferinta Generala a Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea din Dallas in luna aprilie a anului 1980, Preambulul afirma: “Adventistii de ziua a saptea accepta numai Biblia ca fiind singurul lor crez si au puncte fundamentale de credinta ce reflecta invatatura Sfintelor Scripturi.” Paragraful unu reflecta intelegerea bisericii cu privire la inspiratia si autoritatea Scripturilor, iar paragraful saptesprezece reflecta modul de intelgere al bisericii cu privire la scrierile lui Ellen White in relatie cu Scripturile. In aceste paragrafe se pot citi urmatoarele:

1. Sfintele Scripturi

Sfintele Scripturi, Vechiul si Noul Testament, sunt Cuvantul scris a lui Dumnezeu, dat barbatilor sfinti a lui Dumnezeu prin inspiratie divina, ei vorbind si scriind dupa cum au fost indemnati de Duhul Sfant. In acest Cuvant, Dumnezeu a transmis oamenilor cunostinta necesara pentru mantuire. Sfintele Scripturi sunt descoperirea infailibila a vointei Sale. Ele sunt standardul caracterului, testul experientei, sursa autoritara de revelatie a doctrinelor si consemnarea demna de incredere a actiunilor lui Dumnezeu de-a lungul istoriei. Aceasta este sustinuta pe baza urmatoarelor texte biblice: 2 Petru 1:20,21; 2 Timotei 3:16,17; Psalmul 119:105; Proverbe 30:5,6; Isaia 8:20; Ioan 17:17; 1 Tesaloniceni 2:13; Evrei 4:12.

17. Darul profetiei

Unul din darurile Duhului Sfant este profetia. Acest dar este un semn de identificare al bisericii ramasitei si s-a manifestat in lucrarea lui Ellen G. White. In calitate de mesager al Domnului, scrierile ei sunt o sursa continua si o autoritate in ceea ce priveste adevarul, oferind bisericii mangaiere, calauzire, instruire si corectie. Ele subliniaza cu claritate faptul ce Biblia este standardul prin care trebuie testate toate invataturile si experienta. Aceasta este sustinuta pe baza urmatoarelor texte biblice: Ioel 2:28,29; Fapte 2:14-21; Evrei 1:1-3; Apocalipsa 12:17; Apocalipsa 19:10.

Urmatoarele afirmari si negari se refera la intrebarile care au aparut in legatura inspiratia si autoritatea scrierilor lui Ellen White si a relatiei acestor scrieri cu Biblia. Aceste clarificari trebuie luate ca un intreg. Ele incearca sa exprime modul prezent de intelegere al adventistilor de ziua a saptea. Ele nu trebuie interpretate ca un inlocuitor sau ca o parte a celor doua declaratii doctrinare citate mai sus.

AFIRMATII

1.     Credem ca Scriptura este cuvantul revelat a lui Dumnezeu si este inspirata de Duhul Sfant.

2.     Credem ca acest canon al Scripturii se compune numai din cele saizeci si sase de carti ale Vechiului si Noului Testament.

3.     Credem ca Scripturile sunt fundamentul credintei si autoritatea finala in chestiuni de doctrina si de practica.

4.     Credem ca Scriptura este Cuvantul lui Dumnezeu in limbaj uman.

5.     Credem ca Scriptura invata faptul ca darul profetiei se va manifesta in biserica crestina si dupa perioada Noului Testament.

6.     Credem ca lucrarea si scrierile lui Ellen White au fost o manifestare a darului profetiei.

7.     Credem ca Ellen White a fost inspirata de Duhul Sfant si ca scrierile ei, ca produs al inspiratiei, sunt aplicabile si sunt o autoritate, in special pentru adventistii de ziua a saptea.

8.     Credem ca scopul scrierilor lui Ellen White este calauzirea in intelegerea Scripturilor si calauzirea in aplicarea acestor invataturi, ele avand indemnuri profetice pentru trairea unei vieti spirituale si morale.

9.     Credem ca acceptarea darului profetic al lui Ellen White este importanta pentru cresterea si unitatea Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea.

10. Credem ca folosirea de catre Ellen White a surselor literare si folosirea de asistenti isi gaseste corespondent in unele scrieri ale Bibliei.

NEGATII

1.     Nu credem ca gradul de inspiratie sau calitatea inspiratiei acestor scrieri este diferita de cea a Scripturii.

2.     Nu credem ca scrierile lui Ellen White sunt un adaos la canonul Sfintei Scripturi.

3.     Nu credem ca scrierile lui Ellen White este fundamentul sau autoritatea finala a credintei crestine asa cum este Scriptura.

4.     Nu credem ca scrierile lui Ellen White ar putea fi folosite ca baza pentru doctrine.

5.     Nu credem ca studiul scrierilor lui Ellen White poate fi intrebuintat pentru a inlocui studiul Scripturii.

6.     Nu credem ca Scriptura poate fi inteleasa numai prin intermediul scrierilor lui Ellen White.

7.     Nu credem ca scrierile lui Ellen White epuizeaza intelesul Scripturii.

8.     Nu credem ca scrierile lui Ellen White sunt esentiale pentru proclamarea adevarurilor Scripturii in societate.

9.     Nu credem ca scrierile lui Ellen White sunt doar produsul pietatii crestine.

10. Nu credem ca folosirea de catre Ellen White a surselor literare sau folosirea asistentilor neaga inspiratia scrierilor ei.

Prin urmare, concluzionam faptul ca o intelegere corecta a inspiratiei si autoritatii scrierilor lui Ellen White va evita doua extreme: (1) perceperea acestor scrieri ca fiind la un nivel identic cu cel al Scripturii, sau (2) considerarea acestor scrieri drept literatura crestina obisnuita.
Partea a doua: Darul profetiei
[Extras din lucrarea Seventh-day Adventists Believe . . . : A Biblical Exposition of 27 Fundamental Doctrines (Washington, D.C.: Asociatia Pastorala, Conferinta Generala a Bisericii Adventiste de Ziua a Saptea, 1988), pag. 227, 228.]

Spiritul profetiei si Bibila. Scrierile lui Ellen White nu sunt un inlocuitor al Bibliei si in nici un caz ele nu se pot plasa pe acelasi nivel. Sfintele Scripturi sunt unicul si singurul standard prin care scrierile ei si ale altora trebuie judecate si din care trebuie sa-si ia subiectele.

1.  Biblia este standardul suprem. Adventistii de ziua a saptea sustin in totalitate principiul reformatiunii sola scriptura. Biblia este propriul ei interpret si doar Biblia este baza tuturor doctrinelor. Fondatorii bisericii au dezvoltat punctele fundamentale de credinta prin studiul Biblie; ei nu au primit doctrinele prin intermediul viziunilor lui Ellen White. In perioada dezvoltarii de catre acestia a doctrinelor, rolul ei major a fost acela de a le ghida intelegerea Bibliei si de a le confirma concluziile la care ajungeau in urma studiului Bibliei.[1]

Ellen White insasi a crezut si predicat faptul ca Biblia este norma finala pentru biserica. In prima ei carte, care a fost publicata in 1851, ea spunea: “Iti  recomand, draga cititorule, Cuvantul lui Dumnezeu ca regula a credintei si a practicii tale. Prin acest Cuvant vom fi judecati.”[2] Ea nu si-a schimbat niciodata acest punct de vedere. Dupa mai multi ani ea a scris: “In Cuvantul Sau, Dumnezeu a transmis oamenilor cunostinta necesara pentru mantuire. Sfintele Scripturi trebuie acceptate ca o revelatie infailibila si plina de autoritate a vointei Sale. Ele sunt standardul caracterului, relevatorul doctrinelor si testul experientei.”[3] In 1909, cu ocazia ultimului ei discurs, in timpul sesiunii generale a bisericii, ea a deschis Biblia, a aratat-o adunarii si a spus: “Frati si surori, va recomand aceasta carte.”[4]

Raspunzand celor care credeau si considerau ca scrierile ei sunt un adaos la Biblie, ea a scris: “Am luat pretioasa Biblie si am inconjurat-o cu diferite Marturii catre Biserica [Testimonies for the Church, in original, n.t.] ce au fost date pentru poporul lui Dumnezeu. . . . Nu sunteti familiarizati cu Scripturile. Daca ati fi facut din Cuvantul lui Dumnezeu studiul vostru de capatai, avand dorinta de a implini standardul biblic si de a obtine perfectiunea crestina, nu ati mai fi avut nevoie de Marturii. Pentru ca ati neglijat sa va familiarizati cu Cartea inspirata de Dumnezeu, El a gasit cu cale sa ajunga la voi prin marturi simple si directe, care sa va atraga atentia la cuvintele inspirate pe care ati neglijat sa le ascultati si prin care va indeamna sa va aduceti vietile in armonie cu acele inaltele si pure invataturi.”[5]

2. Un ghid pentru Biblie. Ea si-a vazut propria lucrare [p. 228] ca pe ceva care conduce pe oameni inapoi la Biblie. “Este acordata putina atentie Bibliei,” a spus ea, drept pentru care “Domnul a dat o lumina mai mica care sa-i conduca pe oameni la lumina mai mare.”[6] “Cuvantul lui Dumnezeu,” a scris ea, “este suficient pentru a ilumina si cea mai innourata minte si poate fi inteles de toti cei care au o oarece dorinta de a-l intelege. Dar in ciuda acestei stari de lucruri, unii dintre aceia care si-au facut o profesiune de credinta din studiul Cuvantului lui Dumnezeu, se gasesc in directa opozitie cu invataturile lui clare. Astfel, pentru a nu mai lasa oamenilor nici o scuza, Dumnezeu a oferit marturii clare si la obiect, care sa-i aduca inapoi la Cuvantul pe care au neglijat sa-l urmeze.”[7]

3. Un ghid pentru intelegerea Bibliei. Ellen White isi considera propriile scrieri drept un ghid pentru o intelegere mai clara a Bibliei. “Nu este adus un adevar suplimentar; insa Dumnezeu a simplificat prin Marturii marile adevaruri deja date si a gasit cu cale sa le puna inaintea oamenilor spre a le impresiona mintea cu ele, pentru ca nimeni sa nu mai aiba nici o scuza.” “Marturiile scrise nu ofera o lumina noua, ci sunt date pentru a impresiona cu putere inima cu adevarurile deja revelate.”[8]

4. Un ghid pentru aplicarea principiilor biblice. Multe din scrierile ei aplica sfaturile biblice in viata de zi cu zi. Ellen White spunea ca i s-a “poruncit sa expun[a] principiile generale, in vorbire si in scris si in acelasi timp sa specific[e] pericolele, erorile si pacatele unora, pentru ca toti sa poata fi avertizati, mustrati si sfatuiti.”[9] Hristos a promis bisericii o astfel de calauzire profetica. Asa cum remarca si Ellen White: “Faptul ca Dumnezeu a revelat vointa Sa oamenilor prin Cuvantul Sau, nu a facut sa fie inutila continua prezenta si calauzire a Duhului Sfant. Dimpotriva, Duhul a fost promis de Mantuitorul nostru, pentru a deschide ucenicilor Sai intelegerea Cuvantului, pentru a-i ilumina si pentru a-I aplica invataturile.”[10]

Provocarea adresata credinciosului. Revelatia profetica conform careia in ultimile zile ale istoriei pamantului “marturia lui Isus” se va manifesta prin “spiritul profetiei”, provoaca pe oricine sa evite abordarea unei atitudini de indiferenta si de necredinta, si mai provoaca la a “testa totul ” si a “lua ce este bun.” Exista insa mult de luat sau de abandonat, depinde numai daca practicam acea investigatie mandatata de Biblie. Iosafat a spus: “Credeti in Domnul Dumnezeul vostru si veti fi scapati; credeti in proorocii Sai si veti prospera” (2 Cron. 20:20). Cuvintele sale sunt la fel de adevarate si astazi.

Referinte

[1] Jemison, A Prophet Among You, pag. 208-210; Froom, Movement of Destiny (Washington, D.C.: Review and Herald, 1971), pag. 91-132; Damsteegt, Foundations of the Seventh-day Adventist Message and Mission, pag. 103-293.

[2] White, Early Writings, pag. 78.

[3] White, The Great Controversy, pag. vii.

[4] William A. Spicer, The Spirit of Prophecy in the Advent Movement (Washington, D.C.: publicatia periodica Review and Herald, 1937), pag. 30.

[5] White, Testimonies, vol. 5, pag. 664,665.

[6] White, “An Open Letter,” Review and Herald,. 20 ianuarie 1903, pag. 15, repubilcata in (White), Colporteur Ministry (Mountain View, Calif.: Pacific Press, 1953), pag. 125.

[7] White, Testimonies, vol. 5, pag. 663.

[8] Ibid., pag. 665.

[9] Ibid., pag. 660.

[10] White, The Great Controversy, pag. vii.
Ellen G. White Estate Homepage
Articole selectionate referitoare la inspiratia, viata si lucrarea lui Ellen G. White

Sursa: www.adventist.ro

This entry was posted in E. White - Viata si lucrarea. Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>